Ny version af Danmark set fra luften online

Er der nye billeder online, eller opdateringer på vej, kan du læse det her.
Luftfotosamlingen

Ny version af Danmark set fra luften online

Indlægaf Luftfotosamlingen » tirs 2. apr 2019 10:24

Kære alle

Som I sikkert alle har bemærket, fik vi i går eftermiddags den nye version af Danmark set fra luften online. Alle kort i den nye version bliver hentet fra Kortforsyningen hos Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, og det betyder desværre, at kortene nu kun dækker selve Danmark – og ikke længere Grønland, Færøerne, Sverige etc., hvor vi også har billeder online. Vi håber, at vi senere kan få tilføjet kort, der dækker i hvert fald Grønland og Færøerne.

Til gengæld har vi nu fået mulighed for at indlæse forskellige ”lag” på forsiden af Danmark set fra luften. Hvis man klikker på ikonet til højre for Vælg område, kan man tilvælge husnumre, matrikler samt bakker. På de enkelte billeders landing pages er lagene vejnavne og husnumre sat som default.

Vi har forsøgt at teste alle funktioner i den nye version, men hvis der viser sig at være noget, vi har overset, så skriv til os på kontakt@kb.dk.

Med venlig hilsen
Mette
Luftfotosamlingen

Re: Ny version af Danmark set fra luften online

Indlægaf Luftfotosamlingen » ons 3. apr 2019 09:57

Kære alle

Der er flere, der har efterlyst mulighed for at zoome længere ind i den nye version. Vi har bragt ønsket videre til vores IT-folk, men der kan gå en rum tid, før de har mulighed for igen at afsætte tid til Danmark set fra luften. Indtil da kan man løse den manglende mulighed for zoom på kortet ved at zoome ind i sin browser.

Hvis man ønsker kun at se billeder af én ejendom/et mindre område:

1. Zoom så langt ind på ejendommen som muligt på koret.
2. Hold control-knappen (Ctrl) på dit tasteur nede og klik på plus (+) på dit tastatur. Søgeresultatet ændrer sig nu til kun at være de billeder, der er indenfor det kortudsnit, du har zoomet ind til.
3. Zoom ud igen ved igen at holde control-knappen (Ctrl) nede, og klik på tankestreg/bindestreg/minus-knappen på dit tastatur (-)

Med venlig hilsen

Mette
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » tors 4. apr 2019 16:54

hej Mette

Alt nyt kræver tilvending, min største udfordring er måden man flytter nålene på, at kortet ikke følger med når man når ud til kanten.
I mandags, første aften med den nye udgave, var jeg igang med en serie der skulle flyttes fra Kolding til Varde, det tog meget tid, også fordi vi ikke kan se landevejene, når der er zoomet ud.
Det positive er så at 54'. kortet ikke forsvinder i de byer hvor google har skråtfoto.

mvh Poul J
Brugeravatar
peterrust
Kontakt:

Indlægaf peterrust » tors 4. apr 2019 17:25

Hej
Jeg kan tilslutte mig Pouls betragtninger, kortene virker også lidt "sløve" når man flytter sig eller skifter fra et kort til et andet (ikke bare på min svage internetforbindelse også mærkbart på en 100/100 forbindelse).

Med venlig hilsen Peter H. R. Jensen
Luftfotosamlingen

Indlægaf Luftfotosamlingen » tirs 9. apr 2019 12:54

Kære alle

Tak for den feed back I er kommet med - både her og via kontakt@kb.dk. Vi har videresendt det hele til vores udviklere, og de håber at få tid til at se på de mindre tilrettelser inden for de kommende måneder. Muligheden for at zoome helt ind på de enkelte ejendomme forventer vi dog at få online inden for de nærmeste dage.

Derudover vil jeg gerne sige tak for den pæne modtagelse, I har givet den nye version. Vi havde gerne beholdt den gamle, men som jeg tidligere har skrevet her på brugerforum, så betød Googles indførelse af betaling for deres Maps API en så stor månedlig udgift, at det simpelthen ikke var muligt.

Med venlig hilsen

Mette
Luftfotosamlingen

Indlægaf Luftfotosamlingen » fre 12. apr 2019 10:57

Kære alle

To mindre rettelser er nu online:

1. Man kan nu igen zoome helt ind på de enkelte ejendomme.

2. Kortet på landing pagen følger nu igen med, når man trækker en nål ud over kortudsnittet.

Rigtig god påske til jer alle.

Med venlig hilsen

Mette
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » fre 12. apr 2019 11:49

Hej Mette

har lige prøvet, men jeg kan ikke flytte nålene på kortet, de bliver på samme sted på kortet.

mvh Poul J
Brugeravatar
peterrust
Kontakt:

Indlægaf peterrust » fre 12. apr 2019 12:14

Hej Mette og Poul
Jeg har ikke problemer med nålene, de kan flyttes uden problemer og kortet følger med når man kommer til kanten. Det ekstra zoom virker ikke på Ortokort, kun på "grundkortet", så her må Krak tages i brug igen.
Luftfotosamlingen

Indlægaf Luftfotosamlingen » fre 12. apr 2019 13:18

Kære Poul og Peter

Tak for jeres tilbagemeldinger. Poul, jeg kan ikke genskabe problemet med at flytte nålene - de flyttes uden problemer på min PC i Firefox. Hvis problemet fortsætter, og det ikke hjælper at skifte browser, så skriv til os via kontakt@kb.dk. Peter, en af vore IT-udviklere følger (åbenbart ) med her på forum, og han har lige skrevet til mig, at du har ret i, at man ikke kan zoome på ortokortene. Han vil få det rettet hurtigst muligt, og få rettelsen online så hurtig som muligt.

Jeg går på ferie i dag, og ser først forum igen, når jeg er tilbage tirsdag d. 23. april. Mine kolleger kan kontaktes via kontakt@kb.dk mandag, tirsdag og onsdag i næste uge.

Med venlig hilsen

Mette
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » fre 12. apr 2019 16:41

Hej igen

UNDSKYLD ! Jeg havde "glemt" at jeg ikke var logget ind, nu virker det fint
Det er godt at se alle reaktionerne, når man kommer helt ud i hampen.

mvh Poul J

Tilbage til "Nyheder:"