Jagten på de blå nåle!

Ønsker du hjælp til et billede med forkert eller ukendt lokalitet, kan det fremlyses her.
Luftfotosamlingen

Jagten på de blå nåle!

Indlægaf Luftfotosamlingen » ons 2. jul 2014 14:26

Kære alle

Alle har sikkert lagt mærke til den ”lille” samling af uidentificerbare billeder markeret med blå nåle mellem Fyn, Endelave og Samsø, og de spredte blå nåle på Fyn. Alle disse billeder har det til fælles, at de ikke hører til i det område eller i den serie de - ifølge deres serienavn - burde høre til.

En del af fejlene skyldes fejl eller mangler i luftfotofirmaernes oprindelige noteringer. Andre skyldes fejlarkiveringer af prøvebilleder eller negativer i de fysiske arkiver, og atter andre skyldes fejl i filnavngivningen.

Hvad fejlen end er, ændrer det ikke på, at det er et hestearbejde(!) at få de enkelte billeder identificeret og korrekt på plads! Til gengæld er det en stor sejr, hver gang det faktisk lykkes at få identificeret et billede korrekt, og få forvandlet en blå nål til en grøn! :D

Da vi er flere, der gerne vil følge de enkelte blå nåles vej fra ”uidentificerbar” til ”korrekt placeret”, vil jeg skrive i denne tråd, hver gang det lykkes at få identificeret en af de blå nåle.

Jeg håber, I vil gøre det samme, hver gang det lykkes jer at få en blå nål korrekt på plads! :D

Med venlig hilsen

Mette Colding Dahl
Senest rettet af Luftfotosamlingen tors 3. jul 2014 08:46, rettet i alt 1 gang.
Luftfotosamlingen

Re: Jagten på de blå nåle!

Indlægaf Luftfotosamlingen » ons 2. jul 2014 14:38

Dagens fangst i Luftfotosamlingen:

H02313_031.tif: Viste sig at høre til serien H02613 (Kertinge).

OD00ph4_001x.tif: Viste sig at høre til i serien OD00ph3 (Frankfri). Navnet på fabrikken har jeg dog ikke kunnet finde, da der opgivet forskellige navne på de øvrige billeder af samme fabrik?!

OD00171_046.tif: Viste sig at høre til i serien OD00158 (Glamsbjerg). :)

Med venlig hilsen

Mette :ugeek:
Luftfotosamlingen

Indlægaf Luftfotosamlingen » tors 3. jul 2014 12:53

Dagens fund i Luftfotosamlingen:

OD00171_047, OD00171_048, OD00171_049, OD00171_050, OD00171_051: Viste sig alle at høre til OD00814 (Sødinge/Eskildstrup). 8-)

Med venlig hilsen

Mette
Luftfotosamlingen

Indlægaf Luftfotosamlingen » man 7. jul 2014 13:41

Nyt fra weekendens jagt:

Sylvest Jensen Luftfoto: H01904_p_001a, H01904_p_002a, H01904_p_003a, H01904_p_004a, H01904_p_005a, og H01904_p_006a: Hører alle til serien H05086 (Katterød / Åstrup)

Ariel: A89172_a037, A89172_a038, A89172_a039, A89172_a040 og A89172_a041: 5 optagelser af Toftlundvej 7, 7430 Ikast.

Med venlig hilsen

Mette :D
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » tirs 8. jul 2014 20:45

Nu vil jeg også gerne blande mig.

Ålborg serie: BL45-152_31/32/33/34/35 Hører til i Stensby v/Søndersø. (billederne lå ved Pårup kirke , v/Odense)
det er en noget spredt serie, sikkert bestillingsarbejde noget af det.

Lokalkendskab kan være en god ting, :D Der var et eller andet der virkede bekendt, ved gården med Kampestens-mure, og Bingo.
pudsigt nok findes der et næsten identisk billede fra serie BL45-020_27, men det må jo have været for dårligt.

Hej Mette.
Det ville være skønt, hvis du fortalte lidt om hvordan du fandt hvor de hørte til, jeg formoder du sidder i københavn, og ikke har den helt store lokalkendskab, det kunne jo være vi kunne lære et eller andet.
mvh Poul J
Brugeravatar
Paven

Indlægaf Paven » tors 10. jul 2014 04:17

Hej Poul (ja, nu blander Paven sig sgu osse her :lol: )

Du havde lavet 2 blå ved Veflinge i serie H03945 (fabrik). Da jeg ved, at du gerne vil vide hvor de hører til, får du her info.

Det var et dælme et underligt "sammentræf/gensyn". Da jeg så billedet, væltede minderne sgu frem fra min barndom og jeg vidste straks, hvor de hørte hjemme. Det forholder sig så´n, at min far kom der i forretningsmæssig ærinder og jeg var ofte med i bilen på tur med "den gamle", og kan sagtens huske denne bygning/fabrik.
Det er en maskinfabrik i Brobyværk (de er lagt på plads Poul!) og det viser sig, som du rigtig skriver mht. årstal/jernbane, at fotos tilhører en anden "tidsalder". De er fra 1958 og hører i stedet til i serie B03945 og ikke H-serien :? .

Lige til sidst Poul - husk at lægge protokolsider på plads sådan cirka midt i serien og markér som grøn, når du støder på "ikke placerede" (de tæller med i statistikken og de gi´r point ;) )

Hilsen Jens Peter
Luftfotosamlingen

Indlægaf Luftfotosamlingen » tors 10. jul 2014 09:40

Kære alle

Først og fremmest tusind tak for hjælpen til Poul og Jens Peter med i alt 7 stk. af de blå! Lokalkendskab er virkelig en gave, når det gælder de uidentificerbare billeder! :D Husk, når I tilføjer nye data (som f.eks. det korrekte serienavn eller navnet på gården) til billederne, skal I ikke skrive dem i kommentarfeltet, men i de øvrige felter. Kommentarfeltet er nemlig ikke søgbart, men det er f.eks. notefeltet.

Mit lokalkendskab til Fyn er (desværre!) ikke-eksisterende. Jeg er født og opvokset på Sjælland, og bor nu i København. Mine ”metoder” i jagten er derfor rent søgningsbaserede.

Når I markerer et billede med blå nål, undersøger jeg først om der er et prøvebillede i vores fysiske arkiver. Hvis ja, kan vi være heldige, at der her er noteret en lokalitet på bagsiden, som kan hjælpe billedet på plads. Til tider er der imidlertid noteret samme forkerte oplysninger på prøvebilledet, som i protokollen. Det var f.eks. tilfældet med de to billeder i serien H08970 (Emtekær, Sandager-billederne), der altså viste sig at høre til ved Ullerslev! Dem fandt jeg – rent tilfældigt – da jeg (endnu engang) forsøgte at få de 4 blå i L3130 på plads! Her var det altså bare tilfældig søgning, der bragte billederne på plads.

Det var også en tilfældig søgning, der bragte de 5 stk. Ariel (A89172). Min mavefornemmelse sagde mig, at billederne var optaget i Syd-/Midtjylland – og ganske rigtigt! Jeg tænker, at flere af de øvrige uidentificerbare Ariel sikkert er optaget i samme område.

Hvis der ingen oplysninger er på prøvebilledet – eller der intet prøvebillede er – forsøger jeg at identificere bygningerne i baggrunden. Kirker og møller er en stor hjælp! Til kirkerne bruger jeg ”Kirker i Danmark” (http://sub.dis-danmark.dk/kirkeimg/New/), og til møllerne en søgning på ”Mølle” i fritekstsøgefeltet på ”Danmark set fra luften” – og derefter en manuel gennemgang af samtlige billeder.

Ærøskøbing Bymølle fik 19 stk. i H08187 (som altså IKKE hører til serien H08187 – den korrekte serie har jeg dog ikke fundet) på plads på Ærø, og Brenderup Kirke hjalp de 7 stk. H08710 på plads!

Hvis der ingen kirker eller møller er, så kan andre søgninger (og manuel gennemgang af ALLE resultater) hjælpe! En søgning på ”proprietær” fik de 5 stk. i H08545 på plads. De viste sig at tilhøre H06661! Og en søgning på ”gartner” fik de 3 stk. i B00222 på plads! Det er dog (endnu ikke) lykkedes at finde de 5 stk. i B02433.

En sidste mulighed – når der hverken er kirker, gartnerier, møller, proprietærgårde eller andet, der kan hjælpe – er ren manuel gennemgang af ALLE billeder i de forskellige serier. Det er denne metode, der har afsløret de forkerte filnavne på de serier, jeg har noteret i denne tråd. Nu har jeg den fordel, at jeg kan gå ind i det bagvedliggende billedsystem (Cumulus) og søge her. Men jeg kan godt afsløre, at det tager sin tid at se f.eks. 5000 billeder igennem manuelt! Derfor er det heller ikke tit, jeg har mulighed for at foretage den type søgninger. Men forhåbentlig vil der komme en blå nål eller to mere på plads i løbet af sommeren. :D

Med venlig hilsen

Mette :ugeek:
Luftfotosamlingen

Indlægaf Luftfotosamlingen » man 14. jul 2014 09:42

Lidt fra dagens jagt:

GM00073: 3 stk. optaget i Midtjylland, Sørvad
GM00071: 4 stk. optaget på Sjælland, Tølløse

Geomaster-serierne er absolut en udfordring! I arkivet efter Geomaster er der kun ganske få oplysninger om de enkelte optagelser - og mange er der slet ingen oplysninger om. Med andre ord er der her rig mulighed for at udfolde sit talent som landskabsdetektiv! ;)

Med venlig hilsen

Mette
Senest rettet af Luftfotosamlingen tirs 19. aug 2014 14:12, rettet i alt 1 gang.
Luftfotosamlingen

Indlægaf Luftfotosamlingen » tirs 15. jul 2014 15:33

Nyt fra dagens jagt:

Geoplan: 7 stk. i serien GP023A91. Kom ved hjælp af Dannemare Kirke (se: GP023A91_155.tif) alle på plads Lolland, Dannemare.

H03863_032.tif: Gårdens navn (Dineshøj) kan tydeligt læses på billedet - og så er det jo ingen sag at få det på plads. ;) Brug: http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/dkfoerognu.htm. Vælg Stednavn under Vælg søgefunktion, og søg på gårdens navn! Søgningen viste, at der kun findes én Dineshøj i Danmark; nemlig i Ordrup ved Store Merløse på Sjælland. :D

Med venlig hilsen

Mette
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » tirs 15. jul 2014 23:46

Tak for svarene.
Der var mange gode input, jeg har fået lagt en enkelt blå på plads (H03863_35)

Der var en eller anden der havde placeret godt 100 røde nåle i vandet N for nordfyn, de hørte til på sjælland, og er lagt på plads.
Jeg er i øvrigt begyndt at bruge min gamle kortbog (ca. 1980) i 1:100ooo når jeg arbejder med lodfoto, kan være en fordel.

Til Paven, jeg har lagt de fleste af protokolsiderne på nordfyn på plads, der var en venlig sjæl, der havde taget dem ude langs kysten, og ja, det gav en masse point, og hvad skal jeg så bruge dem til ? Med dem du har skrabet sammen må du jo nærmest være fuldtidsbeskæftiget. Jeg har brugt rigtig mange timer/aftner på det her (konen syntes, alt for mange) og du har 10 gange så mange, godt gået.

Det undre mig lidt, at der er mange af de blå nåle der er vendt en ½ omgang, hvordan kan man vide at det er det rigtige, når man ikke ved hvor de hører til ?
mvh Poul J

Tilbage til "Billedfremlysning:"