Kære alle
Først og fremmest tusind tak for hjælpen til Poul og Jens Peter med i alt 7 stk. af de blå! Lokalkendskab er virkelig en gave, når det gælder de uidentificerbare billeder!

Husk, når I tilføjer nye data (som f.eks. det korrekte serienavn eller navnet på gården) til billederne, skal I ikke skrive dem i kommentarfeltet, men i de øvrige felter. Kommentarfeltet er nemlig ikke søgbart, men det er f.eks. notefeltet.
Mit lokalkendskab til Fyn er (desværre!) ikke-eksisterende. Jeg er født og opvokset på Sjælland, og bor nu i København. Mine ”metoder” i jagten er derfor rent søgningsbaserede.
Når I markerer et billede med blå nål, undersøger jeg først om der er et prøvebillede i vores fysiske arkiver. Hvis ja, kan vi være heldige, at der her er noteret en lokalitet på bagsiden, som kan hjælpe billedet på plads. Til tider er der imidlertid noteret samme forkerte oplysninger på prøvebilledet, som i protokollen. Det var f.eks. tilfældet med de to billeder i serien H08970 (Emtekær, Sandager-billederne), der altså viste sig at høre til ved Ullerslev! Dem fandt jeg – rent tilfældigt – da jeg (endnu engang) forsøgte at få de 4 blå i L3130 på plads! Her var det altså bare tilfældig søgning, der bragte billederne på plads.
Det var også en tilfældig søgning, der bragte de 5 stk. Ariel (A89172). Min mavefornemmelse sagde mig, at billederne var optaget i Syd-/Midtjylland – og ganske rigtigt! Jeg tænker, at flere af de øvrige uidentificerbare Ariel sikkert er optaget i samme område.
Hvis der ingen oplysninger er på prøvebilledet – eller der intet prøvebillede er – forsøger jeg at identificere bygningerne i baggrunden. Kirker og møller er en stor hjælp! Til kirkerne bruger jeg ”Kirker i Danmark” (
http://sub.dis-danmark.dk/kirkeimg/New/), og til møllerne en søgning på ”Mølle” i fritekstsøgefeltet på ”Danmark set fra luften” – og derefter en manuel gennemgang af samtlige billeder.
Ærøskøbing Bymølle fik 19 stk. i H08187 (som altså IKKE hører til serien H08187 – den korrekte serie har jeg dog ikke fundet) på plads på Ærø, og Brenderup Kirke hjalp de 7 stk. H08710 på plads!
Hvis der ingen kirker eller møller er, så kan andre søgninger (og manuel gennemgang af ALLE resultater) hjælpe! En søgning på ”proprietær” fik de 5 stk. i H08545 på plads. De viste sig at tilhøre H06661! Og en søgning på ”gartner” fik de 3 stk. i B00222 på plads! Det er dog (endnu ikke) lykkedes at finde de 5 stk. i B02433.
En sidste mulighed – når der hverken er kirker, gartnerier, møller, proprietærgårde eller andet, der kan hjælpe – er ren manuel gennemgang af ALLE billeder i de forskellige serier. Det er denne metode, der har afsløret de forkerte filnavne på de serier, jeg har noteret i denne tråd. Nu har jeg den fordel, at jeg kan gå ind i det bagvedliggende billedsystem (Cumulus) og søge her. Men jeg kan godt afsløre, at det tager sin tid at se f.eks. 5000 billeder igennem manuelt! Derfor er det heller ikke tit, jeg har mulighed for at foretage den type søgninger. Men forhåbentlig vil der komme en blå nål eller to mere på plads i løbet af sommeren.
Med venlig hilsen
Mette