Jagten på RØDE nåle

Ønsker du hjælp til et billede med forkert eller ukendt lokalitet, kan det fremlyses her.
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Jagten på RØDE nåle

Indlægaf Poul_Nordfyn » tors 14. aug 2014 22:18

Lidt SV for de BLÅ nåle ved Endelave, ligger 5 Røde, AEK65_0210, jeg tror ikke de er fra Fyn, på det ene "178" er der noget der ligner en enkeltsporet jernbane, meget lige, med en større gård, hvilket jeg ikke kan få til at passe med svendborg banen.

Omkring Bogense ligger der 15 Røde nåle tilbage, fra serie GP006A82.
Jeg har flyttet et enkelt til Vordingborg, og Ishøj, og et par til Holme Ostrup og s for Hasle, en ret vidtstrakt serie, der ligger også nogen Grønne S for Roskilde, som tilsyneladende ikke passer (med grusgrave ?)

Det må være en udfordring for Paven, glæder mig til at høre fra dig
mvh Poul J
Brugeravatar
Paven

Re: Jagten på RØDE nåle

Indlægaf Paven » lør 16. aug 2014 02:42

Hej Poul

Selvfølgelig vender jeg da tilbage med svar - og allerede nu med glæde og gode nyheder. Som du sikkert har fundet ud af efterhånden - så "ælsker" jeg jo udfordringer (og hader nederlag!) :lol:

Aller først de 5 blå AEK65-ere ved Endelave, som jeg også har "rodet" med og brugt en sat... masse tid på. De er med vilje lagt dér i havet af KB, da de eneste oplysninger de har om de her fotos er, at de er optaget et eller andet sted i DK og ingen andre informationer har. Jeg har markeret alle 5 blå nu og lagt en kommentar ind i det ene foto (den med jernbanesporet!) om hvordan jeg tror, de skal "vendes og drejes" - tror det er 90º.

Geoplan og Geomaster - åh nej og ak jo, de er altså noget af en prøvelse på ens detektiv-evner, tålmodighed og især stressniveau :( . Nå, GP006A82 - meget interessant serie :? , som jeg tidligere på året arbejdede utrolig meget med og flyttede en hundrede stykker til forskellige steder på Sjælland. Og ja, de sidste her i serien (som nyligt er blevet lagt online af KB) hørte dæleme også til på Sjælland, og jo, jeg skrev "hørte" - for jeg har nemlig allerede lagt hele lor... på plads over på Djævleøen 8-) .

Du skriver også vedrørende nogen grønne nåle syd for Roskilde, som du mener ikke passer - men det gør de, for jeg har selv lagt dem på plads tidligere på året (de grusgrave "kommer og går sgu" - prøv at se ortokort 2006 for området, nord for lufthavnens landingsbaner).

Lige en lille "korrekse" ;) til dig Poul - HUSK at ændre data på fotos, som flyttes fra den ene landsdel til en anden - i det her tilfælde fra Fyn til Sjælland og notér det nærmeste bynavn, som er i nærheden af disse "dejlige" lodfotos! (Jeg har ændret data på de fotos, du har flyttet til Sjælland).

Sluttelig lidt pral. Ved Langeskov lå serie OD02372. Det kostede (næsten) en gennemgang af Danmarks - utrolige - i alt 2660 kirker :o . Men den var nogenlunde rimelig at finde, da den har løgformet kuppel. Serien hørte hjemme i Korning vest for Horsens (og alle er selvfølgelig placeret korrekt) 8-) .

Hilsen Jens Peter Pave

PS: Her er et direkte link til Danmarks "gamle" amter med tilhørende fotos af alle kirkerne:
http://sub.dis-danmark.dk/kirkeimg/New/list_kort.asp
Mette Colding Dahl

Indlægaf Mette Colding Dahl » lør 16. aug 2014 10:46

Kære alle

Så er de fem stk. AEK65-0210 placeret korrekt mellem Ringe og Findinge! 8-)

Metoden: En søgning på AEK65+0210 viste, at samtlige andre optagelser i serien lige nu er placeret omkring Ringe. Derefter zoomede jeg ind på området, hvor de øvrige optagelser er placeret, og søgte på "proprietær." Umiddelbart kunne jeg nemlig ikke se, om det var en mindre herregård eller en proprietærgård, der kan ses på tre af de fem optagelser. Søgningen gav omkring 20 fund - og en hurtig gennemgang af søgeresultaterne viste, at det er "Boltinggaard Gods", der kan ses på de tre optagelser! :D

Med venlig hilsen

Mette
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » lør 16. aug 2014 20:41

Tak for hjælpen

Det der snød mig, med de 5 nede ved Boltinggård, var jernbanen, som var nedlagt, allerede på det tidspunkt, og efter 50 år var den jo "glemt"
mvh Poul J
Brugeravatar
Paven

Indlægaf Paven » søn 17. aug 2014 17:53

Den snød mig dæleme godt nok endnu mere, Poul (og Mette)!

Er godt nok temmelig flov :oops: - for jeg boede i en periode (1960-1970) 8-900 meter nordøst for Boltinggård! Så åen plus jernbanen (ødelagde bl.a. småmønter,sten og andet der skulle smadres af togets hjul 8-) ) var mit og mine "kammelejeraters" territorium, så jeg burde have genkendt området, men de sat... skygger på fotoene var sgu svære at finde = total forvirring :lol:

Og forresten Poul, jernbanen stoppede i 1962, men fortsatte i mange år med godstransport indtil vistnok 1988 - og skinnerne er der skam stadig ;) .

Hilsen Jens Peter
edllar

Indlægaf edllar » man 18. aug 2014 19:34

Kære Pave!
Jeg vil lige korrigere dit svar :? til Poul vedr. jernbanen Faaborg-Ringe.
Banen blev indviet i 1882. Frem til 1969 var der både gods- og persontransport.
Efter 1969 og frem til 1982, hvor banen blev nedlagt, var der kun godstransport.
Mellem Faaborg og Korinth er der stadig skinner. Her kører Sydfynske Veteranjernbane med tog i turistsæsonen.
Skinnerne mellem Korinth og Ringe (16 km) er fjernet for nogle år siden og blev i 2012 erstattet af en kombineret asfalt- og grussti, som kan bruges af alle: løbere, vandrere, cyklister og folk på rulleskøjter. Ryttere bruger grusstien.
Jeg benytter naturstien på cykel mindst en gang om ugen :D :D
mvh
Edvin
Brugeravatar
Paven

Indlægaf Paven » tirs 19. aug 2014 03:41

Kære Edvin

Tak for dine info, men det er vist ikke helt rigtigt, det du skriver (tror jeg :? )

Ifølge de links jeg har læst (jeg vedhæfter dem sidst i brevet!), så stoppede al persontransport i 1962. Og som jeg også skrev: stoppede "vistnok" med godstransport i 1988 (var selv usikker, men du har ret!)

Med hensyn til skinnerne, så snyder Googles street-view mig, da den stadig viser skinner i Rudme(vej)/Espe og Højrup - tror da fan... - kortet er fra 2012 Edvin :lol: . Men skinnerne var der dæleme i 1965, hvor Poul jo skriver at de var nedlagt/væk!?

Og jo, jeg kender alt til den hyggelige veteranbane. Min søster bor faktisk næsten op af den gamle stationsbygning på Møllegårdsvej i Pejrup ;)

Jeg er imponeret og synes det er stærkt "gået", at du cykler 32 km om ugen Edvin. Må prøve at tage mig sammen og få en tur på den garanterede smukke sti og så endda igennem mit barn/ungdoms-distrikt, som strakte sig fra Ringe og via Espe og Hillerslev helt til Højrup - ak ja, nu vælter minderne sågu frem.

Nå, det var de links, hvor du kan se, hvad jeg læste:

http://www.jernbanen.dk/pbaner.php?s=16 ... aborgbanen
http://www.danskejernbaner.dk/index.php ... ?BANE_ID=5

Hilsen Jens Peter
edllar

Indlægaf edllar » tirs 19. aug 2014 10:07

Kære Jens Peter!
Tak for dit indspark. Ret skal være ret. Men min kildekritik har spillet mig et pus. Jeg har benyttet mig af Naturstyrelsens folder, som jeg har liggende, og som også kan læses på nettet. :( :(
http://naturstyrelsen.dk/media/nst/6763 ... th_WEB.pdf :oops: :oops:
Dette skulle jeg ikke have gjort. Banen blev ved lov af 25. maj 1962 nedlagt for persontrafik. Godstransport foregik helt frem til 1987 på strækningen Ringe - Korinth. Så langt så godt. :o :o

Af nedenstående kilde http://ribewiki.dk/da/Kategori:F%C3%A5b ... borg_banen
kan følgende læses:
Banerne blev anlagt af staten med normalspor i 2 etaper og forpagtedes ud til Sydfynske Jernbaner (SFJ), der drev banerne med samdrift. [1] [2] [3] [4] [5]
1882 Fåborg-Ringe banen (RFB), persontrafikken indstilledes 1962.
Strækningen Fåborg-Korinth lukkede 1987 for godstrafik og genåbenedes 1992 som 'Syd Fyenske Veteranjernbane' (SFvJ). [6] [7]
Strækningen Korinth-Ringe benyttedes 1997 sidste gang af et godstog og afspærredes 2002 af Banedanmark. Efter prøvekørsel 2004 med en 27 tons trolje udarbejdedes en tilstands-rapport og 2006 stiftedes foreningen 'Midtfynsbanen'. Samme år udarbejdede Trafikstyrelsen en rapport om strækningens eventuelle istandsættelse. Det er 2009 besluttet at skinner og sveller skal fjernes og at der i stedet skal anlægges kombineret cykel- ride- og vandresti, som forventes åbnet efteråret 2012. [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15]
1897 Ringe-Nyborg banen (RNB) nedlagdes helt 1962. [16] [17] [18] [19]
Ved Sydfynske Jernbaners nedlæggelse 1949 overgik banerne til DSB.
Lars Viinholt-Nielsen: 'Nyborg-Ringe-Fåborg Banen. Med et afsnit om færgeoverfarten Fåborg-Mommark' (1981). [20] [21]

En anden kilde, som fortæller en hel del om jernbanestrækningen og dens bygninger i relation hertil, er: http://www.ohavsmuseet.dk/sites/default ... aaborg.pdf :D :D

NB! Jernbaneskinnerne mellem Ringe og Korinth blev taget op i 2011 i forbindelse med anlæg af naturstien.

Nu vil jeg kontakte Naturstyrelsen og opfordre den til at rette fakta om jenbanen i næste trykning, så de er historisk korrekte.

Tænk sig, hvad Pouls undren kan føre til. :) :)

mvh
Edvin
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » tors 2. okt 2014 21:19

Efter nu at have haft et flere uger med fyn ryddet for røde nåle, med deraf følgende abstinenser, hvor jeg fik ryddet det nordlige Samsø for de sidste røde nåle, har jeg så lige erfaret at der er kommet godt 10.000 nye (formentlig luftfoto) på fyn.
Der er enkelte steder på fyn, hvor der ligger rigtig mange luftfoto, især mellem lufthavnen og odense.

Så ved vi da hvad vi skal lave det næste stykke tid
mvh Poul J
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » tirs 7. okt 2014 22:28

Ø for Bogense ligger en stribe RØDE foto, SC0718-72_0569 til 0662 de er ikke fra Bogense eller omegn ?

der ligger også et billede (BLÅ nål) med en bro, LL0090-67_1086 ved ikke hvor
mvj Poul J

Har fundet de RØDE, det var på Samsø
mvh Poul J

Tilbage til "Billedfremlysning:"