Hjælp søges/haves til Læsø og Samsø!

Ønsker du hjælp til et billede med forkert eller ukendt lokalitet, kan det fremlyses her.
Brugeravatar
Paven

Hjælp søges/haves til Læsø og Samsø!

Indlægaf Paven » tors 18. sep 2014 03:08

Kære brugere

Placering af nåle på de to øer er mere eller mindre gået helt i stå! For tiden er det kun Helle Rasmussen (hun knokler med Samsø) og undertegnede (pukler også, især med Læsø :( ), der er aktive med "de røde i det blå ocean"!
Ergo søger jeg assistance fra jer - I supergode brugere. Hjælp fra lokalbefolkningen på øerne halter meget efter - sikkert ikke af uvilje, men nok på grund af dårlig nyheds-formidling fra de respektive områders medier, da fotos blev lagt online? (Hvá med en god gang kontakt igen til Læsø- og Samsø News ;) Mette, så vi også kan få lagt de lokale brugeres eventuelle historier ind i meta-data - jeg aner jo ikke en meter om øerne :lol: - se links forneden Mette).

Læsø er godt nok svær at tackle, da der ikke findes noget 1954-ortokort. Men dæleme jo, jeg har fundet en Geokort-side, der kan bruges med årgange fra 1944 og trinvis op til 1992, her på:
http://geonord.flyfotoarkivet.dk/

Ligeledes Samsø - her mangler man også nogle mellem-år. Her er et link til næsten samme geokort, blot med Samsø på kortet og med næsten samme trinvise årgange 1944 - 1993:
http://geomidt.flyfotoarkivet.dk/

Slutteligt, mine damer og herrer: Fyn er dæleme færdiggjort (-219 stk Aerokort, som altså ikke eksisterer, Mette!) Missionen lykkedes (næsten), for nu venter "den blå time" med detektiv-arbejde i den grad på de kun 14 mystiske, der resterer på Fyn - det må da siges at være et aldeles fremragende resultat ud af de i alt udlagte: 230.420 fotos - og så på lige under 2 år!

Hilsen
Jens Peter

Til Mette:
Link til TV Samsø/Radio: http://www.teamsamso.dk/lokalradio.htm
Link til Samsø-Posten: http://www.samso.dk/

Link til Læsøposten: http://www.delokaleugeaviser.dk/dd/defa ... &layout=14
stissing

Re: Hjælp søges/haves til Læsø og Samsø!

Indlægaf stissing » lør 20. sep 2014 10:00

Har med held benyttet luftfotos fra 1945 (RAF-fotos) til at lægge billeder på plads på Læsø. Desværre er det et betalingssite - men hvad gør man ikke i sagens tjeneste :)
Vender tilbage til Læsø når jeg er færdig med Bornholm - forhåbentlig snart.

Stissing
Brugeravatar
Paven

Indlægaf Paven » søn 21. sep 2014 03:03

Hej Henrik

Allerførst vil jeg lige komplimentere for det kæmpe arbejde, du udøver på Bornholm. Du (og Edvin) er jo faktisk de eneste aktive brugere (også i det her tilfælde), der er "på"!

Med hensyn til de RAF-fotos du omtaler, går jeg ud fra det er http://i-gis.dk , du er på? Hvis ifald, betaler du nu små 350.- inkl. moms årligt! Jeg har prøvet den gratis version - den dur ikke til noget! Men de linker dæleme selv på siden til : http://arealinformation.miljoeportal.dk/distribution/ , som jeg sgu helt havde glemt, at há liggende under mine foretrukne :oops: , og som både har fullsize, overblænding og fuld zoom-funktion af 1945 fra RAF af hele DK - desværre minus Bornholm, men til gengæld så er den gratis at bruge Henrik!
Portalen kræver kun, at man har "Silverlight" installeret på sin PC - kan downloades gratis her hos M$: http://www.microsoft.com/silverlight

Tak fordi at du ledte mig på ind på min "glemte miljøportal" og skriv venligst tilbage, hvis betalings-versionen fra I-Gis er bedre end i Miljøportalens årgang 1945!

Hilsen
Jens Peter.

Ps. En rimelig hurtig net-forbindelse kræves ved Miljøportalen. Har selv en konstant for høj 70/15-forbindelse (pga. fordelingsbox lige uden for huset - skønt!) - og det funker sgu 8-)
stissing

Indlægaf stissing » søn 21. sep 2014 09:12

Hej Jens Peter og Mette

Tak for komplimenterne mht Bornholm og gartneriet ved Brabrand :) Jeg har godt nok af og til følt mig lidt ensom på Bornholm :D
Har også forsøgt mig med miljøportalen, men synes den har været for langsom og besværlig :? Måske kunne min opkobling være hurtigere.
Jeg arbejder normalt med "splitscreen". I højre side KB, i venstre kortal (Se Danmark før og nu). Derudover i bundlinjen "Historisk Atlas", en fænomenal kortside, hvor man hurtigt finder gårdnavne og sogne. Jeg benytter sognet i metadata, fordi det på langt sigt er mere "holdbart" end et postnummer.
Derudover som opslagsværker alle Trap-udgaverne og Danske Slotte og Herregårde :)
Fortsat held og lykke med Læsø. Spændende ø, men også besværlige sommerhusområder.

mange hilsner
Henrik
Lars R Jespersen

Indlægaf Lars R Jespersen » ons 15. okt 2014 22:43

Hej
Museumsforeningen for Læsø arbejder på at få alle nåle på plads - Vi håber det lykkes inden for de næste 3 måneder :P
Med venlig hilsen
pfv.
Lars R Jespersen

obs: for andre kan der være hjælp at hente på vores hjemmeside www.laesoe.visbilleder.dk - Læsø Landbrug
Brugeravatar
Paven

Indlægaf Paven » fre 28. nov 2014 08:35

Tillykke Læsø :)

Så lykkedes det mig i nat at få de sidste nåle på plads! Jeg må selvfølgelig erkende, at det aldrig ville há lykkes uden dig Lars (har fulgt din point-score ;) ) og museumsforeningens kæmpe hjælp! Og så endda næsten 2 måneder før den limit, du skrev i Forum (jeg skrev jo ikke indlægget for at presse jer tidsmæssigt, men søgte efter hjælp - vi har ingen tidsgrænse her på portalen).

Nu venter så korrektur-arbejdet - hvis I vil - for det kan ikke undgås, at der er fejlplaceringer! Samtidig kunne I, hvis I har yderligere data/historier om de forskellige huse og gårde, lægge dem ind i foto-filen. Historier i feltet kommentarer og "vigtige" data som navne, adresser, matrikelnumre og hus/gård-navne i de gule felter og i noter - notefelt er nemlig også søgbart i databasen - kommentarfelt kan der ikke søges i!

Nå, jeg må videre - Samsø venter! Endnu engang tak for hjælpen og rigtig god fornøjelse med "korrek-turen". :D

Hilsen
Jens Peter
Lars R Jespersen

Indlægaf Lars R Jespersen » lør 29. nov 2014 10:42

Det har været et utroligt spændende arbejde , og vi skal nok tage hver enkelt hus/gård op og tilføje navne mv.
Det kommer dog ikke til at gå så stærkt - Vi ville nå dette punkt inden jul og med al den hjælp jeg har fået fra lokale læsøboere har det kun været en fornøjelse.
Jeg mangler dog nogle billeder, skulle de dukke op hos jer giv mig et vink.
med venlig hilsen
Lars Jespersen :P
Brugeravatar
Paven

Indlægaf Paven » lør 29. nov 2014 13:37

Hej igen Lars og hele Læsø :)

Dejligt at høre jeres begejstring for projektet. Men som jeg tidligere skrev - tá det nu stille og roligt, I skulle jo nødigt gå hen og få stress ;) - I har al den tid, der er i verdenen!

Angående de manglende fotos, så kan det jo være, at de dukker op under fejlplacerede i jeres "revisions-arbejde". Og hvis vi støder på fotos, der hører hjemme hos jer eller andre steder i Danmark, skriver vi det som regel her i Forum, og i langt de fleste tilfælde flytter vi dem skam også til nærheden af lokaliteten og lægger dem som en lille "rød klump" på en større mark eller endnu bedre på et stadion eller i en sø!

I er meget velkomne til at kikke på alle de blå "mystiske" (brug søgeindstillinger: Placering: kan ikke identificeres), som ligger i havet mellem Samsø/Endelave og Fyn - foreløbig 77 stk. Det kunne jo være et af dem hører hjemme på Læsø? 8-)

Havde nær glemt at fortælle om forkerte eller ombyttede navne/data på diverse foto-serier. Dette sker desværre af og til, så check godt efter. Nu kan I desværre ikke bruge ortokort 1954, men prøv at læse mit nye indlæg her i Forum under Tips og tricks/Meget vigtig info - eller brug linket her:

viewtopic.php?f=15&t=671

Venligst
Jens Peter - og glædelig advent i morgen!

Tilbage til "Billedfremlysning:"