Rækkefølgen af billeder

Ønsker du hjælp til at komme i gang, eller har du gode tips, du gerne vil dele med andre, kan du skrive her.
jeppe

Rækkefølgen af billeder

Indlægaf jeppe » søn 11. aug 2013 15:28

Når man skal placere et billede er det helt klart det nemmeste hvis man har lokal-kendskab.

Ellers må man bruge de tricks som kommer hen af vejen - for eksempel gør jeg med fordel følgende:

1) Start google chrome - den fungerer bedst til dette formål
2) Find en gruppe af billeder der ikke er placeret.
3) Vælg et billede - kopier billedseriens nr (f.eks. H10793) op i søg feltet - den resterende del af nummeret angiver billedet og skal ikke med.
4) Åben et antal faner (10..30)
5) Træk billeder op i de tomme faner et efter et.
(Her kommer mit problem) Hvorfor kan billeder til venstre ikke vises i nummerorden - det ville gør det nemmere.
6) Sorter fanerne således at de viser billeder i nummer-orden.
7) Prøv at placere et af billeder.
8) Nabobilleder må være taget ret tæt på, og ved at zoom ud (vigtigt at der stadig står f.eks. H10793 i søgefeltet) kan man få en ide om flyveruten og hvor det næste/forrige billede skal placeres.

mvh
Jeppe
Brugeravatar
Paven

Re: Rækkefølgen af billeder

Indlægaf Paven » man 12. aug 2013 09:22

Hej Jeppe
Tak for de gode hints.
En god ting jeg bruger er, at hvis man har en stor skærm (27" ex.) og så køre med split-screen, altså 2 fuldt åbne browser-vinduer samtidigt og så sammenlign - det er bare luxus ;)
Hilsen Jens Peter
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » fre 16. aug 2013 19:47

Undskyld min uvidenhed, men hvor finder man disse "H" numre ?
har kun flyttet lokale billeder, i det nordfynske,
mvh Poul J
Brugeravatar
Paven

Indlægaf Paven » fre 16. aug 2013 23:24

Hej Poul
Det er søreme heller ikke sådan lige til, hvis man ikke er "dus" med portalen (programmet) og ikke er så sikker på computeren.

Men det forholder sig sådan, at alle fotos er inddelt i årgange, hvilket firma der har fotograferet og så er alle disse filmruller blevet inddelt i "mapper".
De har så fået "navne", som eksempelvis L00237, H11321, A089255 osv. Du kan se det i søgeindstillinger øverst til højre i programmet - og når du åbner for et foto, kan du nederst i informationerne se et svagt ID-nummer (for eksempel Id: B00271_002.tif). Dette nummer viser, at det her i dette tilfælde er en B-serie (Bybilleder), filmrulle nr. 00271 og billede nummer 2 på filmrullen.
Det smarte er så, at du kan indtaste B00271 i søgefeltet - så kommer hele filmrullen (og kun den) frem på skærmen (husk at zoome godt ud). Det gør det meget nemmere og noget mere overskueligt at lægge fotos rigtigt på plads (normalt vil billederne ligge på en række eller i nærheden af hinanden = flyruten).

Endvidere kan du se en demonstrations-video, hvis du trykker på: Læs mere om applikationen (øverst i programmet).

Men skriv og bare spørg og spørg Poul - vi vil så gerne hjælpe til, så godt vi nu ka :P
Hilsen Jens Peter
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » søn 18. aug 2013 22:37

Tak for tipset.
Billed-id står godt nok meget svagt, jeg er nød til at markere det, for at se det. Det virker helt fint med "H" numrene, men dem fra ålborg, kniber det med, jeg prøvede med "AAL_BL45-040" og "BL45_040" og der kom over 5000 billeder, så hjælper det jo ikke meget.
Hvordan får i dem frem i Nr. orden ?
Jeg plejer at have Grundkort fyn fra 1954 og 1963-65 fremme på 2 faneblade, for at sammenligne, så er man nogenlunde sikker på at det er det rigtige sted.
mvh Poul J
Brugeravatar
Paven

Indlægaf Paven » man 19. aug 2013 00:18

Det er bare supert at høre Poul:

Men funktionen med at søge i serier fungerer IKKE med AAL og NK-serierne - desværre. Alle andre fra A, DA, OD, L, H og B-serierne virker fint. Skal lige tilføje at F-serien og V-serien (mangler 1 billede, men det er defekt) er færdiggjorte !!

Jeg har lige et spørgsmål Poul, hvor henter du dit 1963-1965 grundkort fra ? Skal lige tilføje, at jeg selv bruger specielle "programmer", bl.a. fra region Syddanmark:
http://drift.kortinfo.net/Map.aspx?Site ... Syddanmark (de har kort over Fyn fra 1963-65, 1968-72 og så videre opad i relative små spring). Og den er god at ha, da der blev bygget en helv.... masse kotelet-huse sidst i 50-erne og i 60-erne !!

og også denne fra Danmarks miljø-portal er god:
http://arealinformation.miljoeportal.dk/distribution/ (hedder også Geocortex)

Men begge disse "programmer" kræver, at man har en superhøj internethastighed (min. 20 og helst 50 Mb eller mere !!) - Bare prøv dem og se om du kan få "hul" igennem.

Hilsen Jens Peter
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » man 19. aug 2013 21:19

Hej igen

Jeg henter kortene fra "Grundkort fyn" som kun dækker fyn, men jeg tror den nogenlunde svarer til den du omteler som syddanmark.
Grundkort fyn virker udmærket, selv med en langsom forbindelse, jeg har kun en 6 Mbit forbindelse, og det går fint.
der ligger en utrolig bunke informationer i forbindelse med disse kort, hvis man går lidt på opdagelse. Der må forøvrigt snart komme en 2013 udgave, de plejer at komme her først på efteråret.
mvh Poul J
micolsendk

Indlægaf micolsendk » man 25. jul 2016 12:18

Hej alle,

Jeg har erfaret at det med fordel kan betale sig at tilføle billede nummer lige efter årstallet i en billedserie. F.eks. "- 1936-1938 - 27"
Det gør det nemmere at placere fotos i en serierække, hvor man ikke kender placering præcist af enkelte billeder.
På den måde kan man køre over de nåle man har placeret og se hvilket billed nummer der gemmer sig bag, og slippe for at se selve billedet og dets oplysninger.
Søg på billedseriens indexnummer. Hvis jeg f.eks. har placeret nr. 3, 4, 5, 8, 9 og 10 i denne serie.
Så med stor sandsynlighed vil nr. 6 og 7 være i nærheden af disse og det vil være meget nemmere at placere de manglende billeder.

Vh
Michael Olsen
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » man 25. jul 2016 23:06

Hej Michael

Hvis jeg starter på en serie, hvor alle nåle er røde, søger jeg på serie nr. og finder et jeg kan lægge på plads, lad os sige at det er nr 014, derefter søger jeg på nr 013 og 012 og 011 osv. når der ikke er flere med lave nr. fortsætter jeg med nr 015 og op efter, til serien er lagt på plads.

hvis serien er delvis lagt på plads, søger jeg på serie nr. hvis de grønne med lave nr. ligger i syd og de høje nr. i nord, så trykker jeg på en rød, og ud fra nr gætter jeg hvor den ca. skal ligge, det plejer at virke fint.

hvilke serie nr har du sidst lagt på plads ? Arbejder du i dit eget lokalområde ?
hvis du er i tvivl om hvordan man søger et bestemt billede, så spørg.
Personligt synes jeg ikke det er nogen god ide at tilføje billed nr efter årstal, hvis du trykker på nålen kommer jo både serie og billed nr.

mvh Poul J
micolsendk

Indlægaf micolsendk » tirs 26. jul 2016 05:12

Hej Poul,

Jeg er ikke spor i tvivl om hvordan man søger osv.
Jeg fortæller blot en måde at få placeret røde pile, som mangler i en serie.
Jeg arbejder lidt over det hele. Der hvor der mangler at blive placeret nåle.

Vh Michael

Tilbage til "Tips og tricks:"