Lodfoto

Ønsker du hjælp til at komme i gang, eller har du gode tips, du gerne vil dele med andre, kan du skrive her.
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Lodfoto

Indlægaf Poul_Nordfyn » søn 10. nov 2013 00:07

Kan man ikke søge (og finde) på lodfoto ? :?:
f.eks. GM00016_434 dette billede ligger ved Lunde (v/Otterup) men der er ikke mange oplysninger på det, så hvis man kunne søge på billedet før eller efter, kunne man muligvis stedfæste det.
Jeg var af den opfattelse at det var nemt at placere lodfoto, men når et billede ligger ved Lunde, og der står Bellinge på, og man efter en del søgen finder ud af at det hører til ved Ebberup, så begynder det at blive besværligt. Har også haft billeder liggende på Nordfyn, der hørte til syd for Odense. :?
Hører gerne fra jer.
mvh Poul J
Brugeravatar
Paven

Re: Lodfoto

Indlægaf Paven » søn 10. nov 2013 06:14

Desværre Poul. Du kan IKKE søge på det enkelte foto-nr. i en serie, men kun på HELE serien og det gælder for ALLE serie-typer :(

Og med hensyn til de her sat... lodfotos - det er en stor bunke lo.. , der er smidt ud over hele Fyn på må og få :D , og stednavnene på fotos kan du overhovedet ikke regne med (især GM-serierne) :?

Jeg har i dag - helt personligt ;) , fundet 134 GM fotos, hvorpå der stod Svendborg - de er alle nu blevet flyttet og sat på plads - i Middelfart-området! Hold da lige kæ.. et knokkel (8-timer) - Sq. heldigt at jeg kender rimeligt meget til området dér i forvejen, for jeg har dæleme aller set så mange jernbanespor, broer og motorveje i Svendborg før :lol:

Nå, lidt seriøst. Man zoomer rimelig tæt ind på en (normal i orden) lod-foto-serie og kan nu se en næsten perfekt flyrute. Og i de fleste tilfælde ligger fotos faktisk også næsten perfekt (lidt små-korrektioner) - og kan lægges på plads rimelig hurtigt (jeg undgår at lægge dem ovenpå bygninger/huse). Derfor udleder og tror jeg også, at fotos er blevet markeret med alle de nødvendige koordinaterne under/efter flyveturen :?:

Et minus jeg har fundet, er, at hvis man skal ændre data ved disse lodfoto, så skal det gøres FØR du gør nålen grøn ellers bliver den sq. rød igen hvis du retter, og du skal så opdatere igen :(

Fortsat god fornøjelse
Hilsen Jens Peter
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » søn 10. nov 2013 23:49

Jeg mente jeg havde prøvet at søge på hele serier, og enkelt billeder, men jeg havde åbenbart ikke prøvet på serier, så nu har jeg fundet ud af hvor omtalte billede hører til.
Jeg samler lodfoto på enkelte marker, bare der er et hjørne af foto indenfor marken, der er nogen der lægger dem oven på ejendomme, det er forvirrende, hvis man vil se ejendomme, og ikke lodfoto.
Jeg skrev et indlæg, (da KB skrev at de havde lagt 45000 lodfoto ud på fyn) om hvad jeg mente om det, men det skulle godkendes af en redaktør :( siden har jeg ikke hørt fra dem, og det er over en uge siden, så red. har sikkert ferie.
mvh Poul J
Brugeravatar
Paven

Indlægaf Paven » man 11. nov 2013 03:58

Hvaa-æhh Poul, hvad skrev du til KB om, vedrørende de "dejlige" lodfotos, om jeg må spørge? Har du skældt dem på "huden", siden de ikke svarer :D ?
Det kan jo også være, at KB har indført østtysk censur igen, siden dit indslag skal til godkendelse først :lol:

Ps: Ville sq. da også være underligt, hvis alle 4-5 administratorer havde ferie samtidigt (og dog, alt er sikkert muligt på KB ;) ), så ryk dem da igen for et svar, Poul
Hilsen J.P.
admin
Administrator

Indlægaf admin » man 11. nov 2013 14:14

Kære alle

Lodfotografierne er lagt ud som en del af projektet med at digitalisere alle luftfotos fra Fyn og omliggende øer i Det Kongelige Biblioteks Luftfotosamling.

Mens disse fotos måske er knap så interessante for én gruppe brugere, så er de meget efterspurgte af andre grupper. Naturligvis især professionelle, der beskæftiger sig med f.eks. skelssager, men også af forskere inden for fag som arkæologi og landskabsstudier. Lodfotografierne kan nemlig ikke kun afsløre spor i landskabet, som ikke kan ses fra jorden, de kan også fortælle om ændringer i arealanvendelsen gennem de sidste knap 70 år.

Hvis en bruger finder billederne forstyrrende, så kan de slås fra ved at klikke på ”Søgeindstillinger” og markere ”Skråfoto” i ”Vælg materiale type.”

Mht. til den måde, de er blevet placeret på landkortet, så gælder det samme her, som ved de mange tusinde skråfotos: Der kan ske fejl ved selve geotagningen, og der kan være fejl i de oprindelige data til billederne.

Vi er rigtig glade for, at I her har gjort os opmærksomme på, at der er en fejl i vores opsætning af Brugerforummet. Fejlen betyder, at svar givet på indlæg i ”Nyheder” ikke postes automatisk, men skal godkendes. Det var vi ikke opmærksomme på, og har derfor ikke set, at der var kommet flere svar på opslag i ”Nyheder”. Alle svar skulle nu være synlige.

Med venlig hilsen

Mette Colding Dahl

Tilbage til "Tips og tricks:"