Søgning i Ålborg foto-serier er mulig!!

Ønsker du hjælp til at komme i gang, eller har du gode tips, du gerne vil dele med andre, kan du skrive her.
Brugeravatar
Paven

Søgning i Ålborg foto-serier er mulig!!

Indlægaf Paven » tirs 24. jun 2014 09:37

Hej alle

Disse hersens Ålborg-serier har i lang, lang tid irriteret mig grueligt, da søgning i én filmrulle ikke syntes mulig.
Men endelig har jeg fundet et simpelt lille "trick", hvordan det kan lade sig gøre 8-)

Eksempel: AAL_BL45-082_36.
Nu taster man simpelthen bare selve filmrullenummeret ind i søgefeltet - i det her tilfælde kun tallet 082 og i søgeindstillinger vælges billedserie Ålborg! Så kommer kun den rulle frem! Det letter skisme på arbejdet med at finde "resterne", men der er desværre et lille bitte men - hold da lige helt op man finder mange forkerte indlagte - utallige fotos spredt for vinden, totalt langt fra serien :?.

Med ovenstående metode kan vi forhåbentligt få ryddet op i de sat... "nordjyder" :lol:.

Lige en tilføjelse! Har også prøvet med samme metode på lodfotos - det virker squ også - desværre ikke på alle lodserier!

Hilsen Pave
Luftfotosamlingen

Re: Søgning i Ålborg foto-serier er mulig!!

Indlægaf Luftfotosamlingen » tirs 24. jun 2014 13:39

Kære alle

Aalborg Luftfotos serier er ført på kortblade i Generalstabenskort 1:100.000. Alle flyveruter er her indtegnet, og har fået tilføjet et serienummer. Men disse serienumre er ikke unikke! De starter forfra på hvert enkelt kortblad!

Fyn er dækket af følgende kortblade: 36, 37, 38, 44, 45, 46, 53 og 54, og i princippet kan der derfor være op til 8 serier, der alle har samme filmrullenummer. Hvis man i søgeindstillinger vælger Aalborg Luftfoto, og søger på f.eks. 082, vil man finde i alt 3 forskellige serier: BL37-082, BL45-082 og BL46-082 (BL er her en forkortelse for kortblad).

Hvis man i stedet forsøger med en søgning efter filmrullenummer 004 vil man finde hele 5 serier plus de enkelte optagelser, hvis løbenummer er 004.

Man skal dog ikke give op! Metoden er alligevel ganske udmærket til søgning i Aalborg Luftfotos serier (jeg bruger den selv ;) )! Man skal bare være opmærksom på, at man ikke får blandet de forskellige serier sammen. Med andre ord: husk at kigge på nummeret efter ”BL”. :D

Vi håber at få udviklet søgemulighederne i fritekstsøgefeltet, så det bliver muligt at søge på både underscore (_) og bindestreg (-). Opgaven står højt på vores prioriteringsliste! :D

Med venlig hilsen

Mette Colding Dahl
Brugeravatar
Paven

Indlægaf Paven » ons 25. jun 2014 05:10

Hej kære Mette

Jeg vidste i for sig godt, at der var flere serier med samme "endelser", men de ligger for det meste spredt rundt på Fyn (heldigvis), så søgefunktionen fungerer udmærket ;) . Jeg opdagede selv "fejlen" ved søgning, at der også pludselig kunne komme en helt fremmed mystisk bygning frem - var der, hvor adressen med husnummeret = søgetal , var skrevet i meta-data :lol: .

Og jeg kan allerede nu se, at der pludselig er lagt flere Ålborg ind - ski da dejligt - ikda Mette ;)

Forresten Mette - lige en lille ting mere. "Topscorelisten" for Kattegat fungerer ikke!

Hilsen Jens Peter
Luftfotosamlingen

Indlægaf Luftfotosamlingen » ons 25. jun 2014 09:39

Kære Jens Peter

Det er rigtig dejligt at se, at der nu kommer flere billeder fra Aalborg Luftfoto på plads! :D Fejlen med "Mest aktive brugere" for Kattegat er meldt ind. Håber vi får det løst snart. ;)

Med venlig hilsen

Mette
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » ons 25. jun 2014 23:15

Der er da en meget mere enkel måde at søge på ålborg's billeder:
Søg BL46+020 så kommer den enkelte filmrulle
mvh Poul J

Tilbage til "Tips og tricks:"