Rød eller grøn nål!

Ønsker du hjælp til at komme i gang, eller har du gode tips, du gerne vil dele med andre, kan du skrive her.
peterrust
Kontakt:

Rød eller grøn nål!

Indlægaf peterrust » man 18. jan 2016 19:17

Hej alle medbrugere
Jeg kommer lige med et par bemærkninger om nogle ting jeg af og til observerer. Det sker at man render over grønne nåle som er placeret forkert, jeg har på fornemmelsen at der måske er skelet lidt for meget til personnavne og ejendomsnavne, der er jo flere serier hvor navnene er forskudt en eller flere pladser ;). Nummer et er jo nok at studere motivet på billedet meget nøje, det kan være noget af en prøvelse med 5-10 næsten ens statshusmandsbrug, jeg gør en del ud af at sammenligne med andre billeder af samme ejendom, landskabet omkring skal jo også passe (markskel, læhegn, vandløb, naboejendomme m.m.). Jeg har nok lempet 25 grønne nåle på plads siden nytår, (desværre har jeg farvet en enkelt blå :?:).
Min opfattelse af nålenes farve er: Grøn nål 100% sikker placering, rød nål ved den mindste tvivl, blå nål hjælp jeg er i knibe. :D
Jeg tror også det er ment nogenlunde på den måde fra KB's side.
Jeg er selvfølgelig ikke ufejlbarlig, jeg er bare meget kritisk med det jeg selv laver (næsten hysterisk, det bliver man jo nok efter næsten 30 års billedarbejde på lokalarkiv). ;) ;)
Med venlig hilsen
Peter H. R. Jensen
stissing

Re: Rød eller grøn nål!

Indlægaf stissing » tirs 19. jan 2016 12:42

Tror at de fleste af os arbejder på den måde, Peter. Men jeg har da også rettet flere nåle, men mon ikke det hører til undtagelserne?

m.v.h.
Henrik
Flemming Bruun

Indlægaf Flemming Bruun » ons 20. jan 2016 08:45

Nej, der er desværre en eller flere venlig mennesker, der har været lidt for hurtige til at gøre røde nåle grønne. F. eks. i området omkring Lemvig er der temmelig mange grønne lodfotos, som stadig burde være røde. Jeg har rettet en hel del, mens jeg satte andre på plads, men har indtil videre opgivet resten. Så hvis nogen har lyst, er der nok at tage fat på. Det er et hestearbejde, for hvor skal man ende, og hvor skal man begynde. Og når man f.eks. er inde i Kronhede Plantage, gælder det om at holde tungen lige i munden.
Jeg har lige arbejdet med nogle serier syd for Brande, hvor der også er rod i navnene. Det giver jo desværre det problem, at man ikke kan finde gården ud fra tidligere indlagte fotos, hvis man søger på navnet. Så indrømmet: Jeg har sat gårdene på plads og undladt at gøre noget ved de forkerte navne, da jeg ikke ved, hvilket navn, der skulle ha' stået, eller om det er det rigtige, der er skrevet på. Dér rækker mit midtfynske lokalkendskab desværre ikke.
Med venlig hilsen
Flemming Bruun
stissing

Indlægaf stissing » ons 20. jan 2016 10:47

Har netop arbejdet i samme område - vest og syd for Brande - og oplevet det samme. Jeg har måttet opgive at rette ejernavne, men forsøger så vidt muligt at skrive det forkerte gårdnavn i kommentarfeltet, så man ved et senere "oprydningsarbejde" via protokollen (hvis en sådan foreligger) kan få de rigtige navne sat på. Men det vil være et sissyfosarbejde. Har ikke megen erfaring med lodfotos, holder mig stort set til skråfotos. Synes, det er mere meningsfuldt at få dem på plads, så må lodfotos vente til senere eller andre kan klare dem. Det ville være fint, hvis flere ville udfylde metadata med adresser og gårdnavne - de kan relativt nemt findes i historiskatlas.dk.

M.v.h.
Henrik Stissing Jensen
peterrust
Kontakt:

Indlægaf peterrust » lør 29. okt 2016 15:45

Dagens oplevelse, jeg ville i dag placere et par resterende røde nåle i den samme serie på Sjællands Odde, det gik nemt nok, men desværre var en del grønne nåle blevet placeret langt væk eller ud i det bare ingenting :(. Det er jo en god ide (læs nødvendigt) at bruge Ortokort -1954 eller evt. Flyfoto 1945 fra Danmarks Miljøportal http://arealinformation.miljoeportal.dk/distribution/ , brugt evt. også KRAK-kort med hybrid luftfoto-1954, så har man jo adressen med det samme, de fleste kender selvfølgelig disse værktøjer. Efter min mening bør man ved tvivl lade nålen forblive rød, ellers tror man jo at området er gjort færdig ;).
Det svinder ellers godt i de røde på Sjælland med omliggende øer.
Med venlig hilsen
Peter H. R. Jensen

Tilbage til "Tips og tricks:"