Servicen er nede

Ønsker du hjælp fra andre brugere til tekniske problemer eller spørgsmål, kan du skrive her.
Brugeravatar
Outrup

Servicen er nede

Indlægaf Outrup » ons 22. okt 2014 21:12

Hele dagen i dag har det ikke været muligt for mig at komme ind på Danmarksetfraluften. Er dette et generelt problem :?:
Jeg får meldingen: "The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later." :(

Er der tidspunkter på dagen/døgnet som I har erfaring for er bedre/dårligere end andre at arbejde på? :P

venlig hilsen
"Outrup"
Ib Lykke Hansen
Brugeravatar
Paven

Re: Servicen er nede

Indlægaf Paven » tors 23. okt 2014 12:04

Hej Ib i Outrup

Dette sker desværre engang imellem. Problemet kan være for mange brugere samtidig eller fejl i KBs servere/edb-system, men jeg tror mest på et kapacitets-problem, da vi deler billed-servere med andre programmer/brugere. Mette hos KB ved det godt og jeg har klaget/ønsket mere alene-kraft til os brugere, men som altid spiller økonomien ind og vi må så håbe på, at systemet bliver opgraderet, når og hvis pengene skulle dukke op.

Med hensyn til tidspunkter, så er natten bedst (ikke mellem kl. 03.00 og 03.30 - opdatering/backup), men ellers er der ikke og burde ikke være forskel!

Hilsen
Jens Peter
Luftfotosamlingen

Indlægaf Luftfotosamlingen » tors 23. okt 2014 12:07

Kære alle

De seneste dage har der været flere langvarige nedbrud på det system, der ligger bag Danmark set fra luften. Nedbruddene skyldes "travlhed" - altså at så mange logger ind og/eller arbejder på siden på samme tid. Derfor sker nedbruddene også typisk om aftenen efter spisetid. :)

Vores teknikere og it-folk er opmærksomme på problemerne, og de arbejder på højtryk på at finde varige løsninger.

Vi beklager de gener, som nedbruddene medfører, og håber, I vil væbne jer med tålmodighed indtil systemet igen kører stabilt.

Med venlig hilsen

Mette
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » tirs 28. okt 2014 23:01

hej Mette

det ville være rart med lidt statusmeldinger ang. driften. Er der håb forude, eller skal vi lære at leve med det ? ;)
Hvis det er overbelastning, er der så nogen steder hvor vi kan se hvor mange der er inde og bruge systemet, det være aktive brugere, og dem der "bare" kikker ?

Er der noget vi som aktive brugere kan gøre for at hjælpe systemet ?
som det er nu, er det på fynsk "jammerligt" at bruge
mvh Poul J
Brugeravatar
Paven

Indlægaf Paven » ons 29. okt 2014 02:57

Goddaw Poul

Jeg har pudsigt nok, så sent som i går, skrevet til Mette og "brokket" mig gevaldigt om mega-problemet med portalen - afventer hendes svar!

Mht. statusmelding kan den jo kun meldes på deres hovedside KB.dk (rart hvis de havde en drift-info-side dér - den klarer du lige Mette ;) ) eller her i forum! Men det kræver, at man har oprettet en genvej/bogmærke eller et link direkte til forum i forvejen, for når portalen er "nede", kan du jo ikke linke til forum - så derfor kopiér linket her og opret en genvej med denne adresse:
index.php
Når I har dette, kan I altid gå direkte til forum udenom selve luft-siden, selv hvis denne er "nede"! Og indtil dags dato har jeg aldrig oplevet, at forum-siden har været nede!

Og Poul, jeg kan ikke se, hvad du skal bruge informationen til om, hvor mange der kikker eller arbejder på siden - hjælper jo ikke en ski. - systemet er jo i udu og nej, du kan ikke hjælpe på nogen måde.
Jo forresten, en vigtig ting: Stop med hele tiden at lave requests, altså forespørgsler til portalen - svarer nogenlunde til at du trykker print, print, print, print til din printer hele tiden, hvis den absolut ikke vil printe ud. Resultat: pludselig står der en milliard ;) anmodninger/jobs i kø, og belaster hele systemet (ram-klodserne flyder over og skal tømmes :D ) endnu mere og din PC må genstartes eller "jobsene" skal slettes (som de sikkert også gør inde hos KB, når skidtet er brækket ned)!

Undskyld al den teknik-vrøvl og Poul, jammerligt er ikke nok - det er gudsjammerligt :lol: !

Hilsen
Jens Peter
Luftfotosamlingen

Indlægaf Luftfotosamlingen » ons 29. okt 2014 16:05

Kære alle

Hele sidste uge og igen i denne har jeg været i daglig kontakt med vores it-folk, og jeg lover jer, at de gør, hvad de kan for at afhjælpe problemerne med de mange nedbrud.

Efter åbningen af Midtjylland var problemet, at systemet ikke havde kraft nok til at håndtere de mange (nye) brugere og de deraf følgende mange søgninger. Men det problem blev afhjulpet, og det er ikke de mange brugere eller søgninger, der giver nedbrud nu.

Problemet nu er en ny (og hidtil ukendt) fejl i det bagvedliggende system. Vores it-folk arbejder på højtryk på at lokalisere fejlen, og de mener, at de vil have fundet en endelig løsning i løbet den kommende uge.

For at undgå lange nedbrud f.eks. over natten og i weekenderne har de nu sat systemet til automatisk genstart hver 3. time. Vi håber, at det kan løse de umiddelbare problemer indtil en varig løsning er fundet.

Med venlig hilsen
Mette
Brugeravatar
Poul_Nordfyn

Indlægaf Poul_Nordfyn » ons 29. okt 2014 21:17

Hej Mette
tak for svaret, så ved vi da lidt mere

til Paven
Hvis jeg vil ind på Brugerportalen, når systemet er nede, så har jeg den sidste mail, (om nye indlæg på forummet), og der er et link til sidste svar, og så kan man navigere derfra.
ang. antal brugere, jeg er generelt nysgerrig om mange ting som jeg ikke har brug for at vide ;)
mvh Poul J
Brugeravatar
Paven

Indlægaf Paven » fre 31. okt 2014 06:00

Poul_Nordfyn skrev:Hej Mette
tak for svaret, så ved vi da lidt mere

til Paven
Hvis jeg vil ind på Brugerportalen, når systemet er nede, så har jeg den sidste mail, (om nye indlæg på forummet), og der er et link til sidste svar, og så kan man navigere derfra.
ang. antal brugere, jeg er generelt nysgerrig om mange ting som jeg ikke har brug for at vide ;)
mvh Poul J

Du Poul - det er sgu da noget af en omvej, at du først skal åbne dit mail-program, for at komme til forum - det er dælme da nemmere/hurtigere med en genvej i browseren!
Og hvad med de brugere, der ikke er tilmeldt nyhedsservice og overvågning af de forskellige fora - de har/får jo ingen mails, hvorfra de kan linke! Derfor lagde jeg en genvejs-adresse ind i mit indlæg, som de så kan kopiere - slut!

Tilbage til "Tekniske spørgsmål:"