Billedvisning

Ønsker du hjælp fra andre brugere til tekniske problemer eller spørgsmål, kan du skrive her.
peterrust
Kontakt:

Billedvisning

Indlægaf peterrust » tors 3. mar 2016 13:04

Hej
Har vi et generelt problem med fremsøgning af billeder. Der kan tilsyneladende kun søges 1 billede frem (måske 2), derefter får man følgende vedhæftede fejlmeddelelse. Det sker uanset om man bruger søgefelt eller man trykker på en nål. Den eneste løsning jeg har fundet er at trykke på Luftfoto oppe til venstre. Det kan ikke være noget lokalt her, jeg har prøvet flere browsere og flere computere, jeg har også været i byen for at prøve. Det har stået på siden Mandag (tror jeg).
HTTP Status 404 mener jeg henfører til noget linkfejl og Appache Tomcat er noget på serveren.
Vedhæftede filer
Unavngivet (2).jpg
Unavngivet (2).jpg (57.63 KiB) Vist 970 gange
Med venlig hilsen
Peter H. R. Jensen
Brugeravatar
Outrup

Re: Billedvisning

Indlægaf Outrup » tors 3. mar 2016 21:06

Jeg får samme fejl ved 3. forsøg.
v.h.
Ib
Brugeravatar
Paven

Indlægaf Paven » fre 4. mar 2016 01:44

Ja, også hos mig - i den grad!

Der er åbenbart opstået endnu et (periodisk - og stort!) combi-problem med deres billed/webserver, da "Tomcatten" (webserver hvori der køres Java-koder) ikke kan hente den forespurgte resource = fotos?, hvilket udløser kommandoen "Fejl 404" (dødt link), som nok er den mest kendte fejlmelding på nettet.

Til dig Peter Rust. Jeg har brugt genstart af DSFL* (genindlæsning F5 virker ikke i ovenstående tilfælde!) tonsvis af gange i tidens løb for at starte lor..., hver gang portalen er "nede" – den samme metode du nu bruger. Tilfældig- og heldigvis starter siden så på samme nål, hvor den brød ned (den ka´ sgu huske – sikkert ens cookies/cache-fil).

Jeg tror vi må vente med tålmodighed på en løsning til efter den 24. marts, hvor der forestår et større "hovedeftersyn" og udskiftning af hardware i mainserver-rum (plus forhåbentligt en større opgradering af softwaren – du ved nok, hvad jeg tænker på Mette ;) - yes, låsefunktionen bl.a.!

Hilsen
Jens Peter P.

* Danmark Set Fra Luften
peterrust
Kontakt:

Indlægaf peterrust » fre 4. mar 2016 10:47

Hej
Ja, vi kan jo håbe at den 24. bliver dagen hvor alle problemerne bliver løst. ;)
Til os der kører Internet Explorer! Hvis man højre-klikker på et billede ude til venstre og går til egenskaber plejer der øverst af være angivet serienavn og billednummer (eks. A088673_13), nu står der blot native.jpg (på alle billeder), så der er sket noget med stien til de enkelte billeder. :( :?
Med venlig hilsen
Peter H. R. Jensen
Brugeravatar
Paven

Indlægaf Paven » fre 4. mar 2016 14:08

Kære Mette :)

Nu har jeg så opdaget endnu en ny fejl, der muligvis hænger sammen med de ovenstående!

Før kunne man forstørre foto næsten helt, hvis man havde markeret et foto/nål på kortet og derefter trykkede på den grønne firkant m/pil øverst i højre hjørne af fotoet – nu kommer det frem som en thumbnail/miniature (altså samme mini-størrelse)!

Og Peter Rust, dette med at du skriver, at filen har ændret navn til "native" (fil oprettet med) og serie plus billednummer væk - puhada – lyder vist ikke godt i service-biksens ører. Men det er da trods alt stadig en jpg-fil ;) - plus geotaggingen ser da heller ikke ud til at há taget skade :?

Een tror sgu, at alle disse "sygdomme" nok bunder ud i én og samme fejl :?:
Så derfor, rigtig god fornøjelse I stakkels it-folks 8-)

Og i øvrigt, systemet er i denne forbindelse blevet og bliver endnu mere og mere sløvt, såh - det kan altså ikke vente til d. 24. – søde rare Mette ;)

På forhånd tak
Jens Peter P.
Luftfotosamlingen

Indlægaf Luftfotosamlingen » fre 4. mar 2016 15:23

Kære alle!

Jeg har nu sendt et link til denne tråd til vores it-folk, og de er gået i gang med at se på sagen.

Når I opdager fejl og problemer, så meld det venligst direkte til Kort- og Billedsamlingen på kob@kb.dk - ellers kan der nemt gå flere dage, før vi ser en tråd som denne.

Når I fejlmelder til os, så husk, at vores it-folk ikke kender Danmark set fra luften, som I gør - det er jer, der er eksperterne, og det er jer, der ved, hvornår fejlene opstår, og hvordan de viser sig. Det er derfor rigtig vigtigt, at I beskriver fejlene tydeligt, så de kan reproduceres af vores it folk. Gerne i punktform - fx:

1. Jeg logger ind
2. Jeg forsøger at...
3. Jeg får fejlmeddelsen...

På den måde kan I hjælpe os til at finde og udbedre fejlene hurtigere.

Med venlig hilsen

Mette
Luftfotosamlingen

Indlægaf Luftfotosamlingen » fre 4. mar 2016 15:55

Kære alle

Det er lykkedes vores it-folk at reproducere fejlen. Arbejdet med at finde en løsning går i gang i næste uge.

Fejlen opstår når man klikker videre på "søg" fra en landing page - derved duplikeres dele af URL'en fra det forrige billede til det næste. Hvordan fejlen er opstået, ved vi ikke, men indtil problemet er løst, så må man enten åbne hvert foto i et nyt faneblad eller klikke på "Luftfoto" øverst i venstre hjørne for at nulstille søgningen.

Med hensyn til nedlukningen d. 24. marts, så er det en generel nedlukning af hele Det Kongelige Biblioteks web - der vil altså ikke ske ændringer eller forbedringer på Danmark set fra luften af den grund. Vi arbejder på at få forbedret systemet, men der vil tidligst ske egentlige ændringer i forbindelse med åbningen af Sjælland og Lolland-Falster senere i år.

Med venlig hilsen

Mette
Brugeravatar
Paven

Indlægaf Paven » lør 5. mar 2016 12:16

Hej Mette

Hov, hov – du har højt og helligt lovet ;) ændringer og forbedringer tidligere! Skriftligt dokumentation vedhæftet :lol:

Hilsen
Jens Peter "Brok"

Mette KB.PNG
Mette KB.PNG (93.04 KiB) Vist 918 gange
stissing

Indlægaf stissing » søn 6. mar 2016 16:26

Kæmper med samme problem som beskrevet i de andre tekniske klager i indlæggene fra 4. marts. Har på det nærmeste opgivet, hele sidste uge har det stort set været umuligt at komme nogen vegne, billedfilerne lukker ned efter første søgning på serie og nummer. Har ikke den store tekniske indsigt systemet og er derfor hurtigt lost når noget ikke virker, øv.
Idag samme problem som hele sidste uge.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål:"